Osnovne informacije:
Broj ugovora | Broj UNSA: 0101-7204-100/240 od 05.07.2024.
Broj UNSA-GF: 04-618-2/24 od 09.07.2024. Broj Ministarstvo za nauku, visoko obrazovanje i mlade Kantona Sarajevo: 27-02-35-33087-19/24 od 09.07.2024. |
Šifra projekta | SEISMOS |
Naziv projekta | Seizmička Inicijativa za Sigurnost i Monitoring Osnovnih Škola |
Trajanje projekta | 18 mjeseci |
Program | Javni poziv za sufinansiranje naučnoistraživačkih/umjetničkoistraživačkih i istraživačkoh razvojnih projekata i programa iz Budžeta Kantona Sarajevo za 2024. godinu |
Voditelj projekta | Prof.dr.sci.Naida Ademović,dipl.građ.ing.
Univerzitet u Sarajevu-Građevinski fakultet |
PROJEKTNI TIM
Univerzitet u Sarajevu – Građevinski fakultet
- Redovna profesorica sci. Naida Ademović,dipl.građ.ing.– voditelj projekta
Univerzitet u Sarajevu – Arhitektonski fakultet
- Docentica sci. Senaida Halilović-Terzić, dipl.arh.ing
- Nudžeina Kapetanović– studentica II ciklusa
International University of Sarajevo
- Docent sci. Adi Ćorović, dipl.arh.ing
Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku – Građevinski i arhitektonski fakultet Osijek
- Redovna profesorica sci. Marijana Hadzima-Nyarko,dipl.građ.ing.
GEOPREM D.O.O., Osijek
- Vedran Stojnović, mag. ing. geod. i geoinf.
Sažetak
U kontekstu uticaja zemljotresa, školski objekti su posebno ranjivi zbog specifične dobne skupine populacije koja tamo uči. To znači da bi strategije ublažavanja posljedica od zemljotresa usmjerene prema školama trebale biti pažljivo razrađene, počevši od adekvatne procjene njihove seizmičke oštetljivosti. Takve procjene trebale bi biti temeljite, posebno u slučaju urbanih naselja, poput glavnog grada Bosne i Hercegovine. Iako se seizmička pravila projektiranja poštuju prilikom izgradnje novih objekata, najveći izazov leži u nedovoljnom odgovoru postojećih konstrukcija, što je posebno naglašeno zagrebačkim i petrinjskim zemljotresima. Zemljotres u martu 2020. godine uticao je na 1/5 stambenog fonda i ključne infrastrukturne objekte poput škola, bolnica i zgrada važnih za funkcioniranje države. Približno 10% oštećenih zgrada u Zagrebu pripada sektoru obrazovanja.
U Sarajevu, veliki broj objekata, među kojima su i škole, potječe još iz austro-ugarskog perioda, čiji je vijek trajanja već prošao. Neophodno je procijeniti njihovo stanje, seizmičku otpornost i stepen oštećenja te predložiti mjere ojačanja kako bi se spriječila značajna šteta u slučaju zemljotresa.
Jedan od ciljeva projekta je napraviti digitalnu seizmičku bazu podataka osnovnih škola u Kantonu Sarajevo. Odrediti će se različiti stupnjevi oštećenja u funkciji intenziteta zemljotresa. Projektom će se razviti nove, znanstvene i stručno temeljene spoznaje o potencijalnom seizmičkom riziku, donošenje odluka o mjerama koje treba poduzeti u narednom kratkoročnom i srednjoročnom periodu kako bi se ljudske žrtve i ekonomski gubici minimizirali.
Glavni cilj projekta je analizirati seizmičke kapacitete osnovnih škola u Kantonu Sarajevo. Izvršiće se detaljno lasersko snimanje tipskog objekata iz austro-ugarskog perioda, te će se pristupiti detaljnoj nelinearna analizi.
Naučni doprinos leži u procjeni seizmičke otpornosti osnovnih škola, te identifikaciji mjera jačanja radi smanjenja štete od budućih zemljotresa. Istraživanje pruža doprinos lokalnoj arhitektonskoj historiografiji i razumijevanju kulturnog naslijeđa iz različitih perioda, te može poslužiti kao osnova za smjernice o obnovi i održavanju školskih zgrada.
Ključne riječi: zemljotres, kulturno-historijsko naslijeđe, osnovne škole, oštetljivost, ublažavanje posljedica
Abstract
In context of earthquake impact, school facilities are particularly vulnerable due to specific age group of population attending. This implies that earthquake mitigation strategies aimed at schools should be carefully developed, starting with adequate assessment of their seismic vulnerability. Such assessments should be thorough, especially in urban settlements like capital city of Bosnia and Herzegovina. While seismic design rules are adhered to in construction of new structures, greatest challenge lies in inadequate response of existing constructions, particularly highlighted by earthquakes in Zagreb and Petrinja. Earthquake in March 2020 affected one-fifth of housing stock and key infrastructure such as schools, hospitals, and government buildings. Approximately 10% of damaged buildings in Zagreb belong to education sector.
In Sarajevo, a significant number of structures, including schools, date back to the Austro-Hungarian period, whose lifespan has already passed. It is necessary to assess their condition, seismic resistance, degree of damage and propose strengthening measures to prevent significant damage in the event of earthquakes.
One project objective is to create a digital seismic database of primary schools in Sarajevo Canton. Different levels of damage will be determined based on earthquake intensity. The project aims to develop new, scientifically, and professionally grounded insights into potential seismic risks, guiding decisions on measures to be taken in short, medium term to minimize human casualties and economic losses.
The main project goal is to analyze the seismic capacity of primary schools in Sarajevo Canton. Detailed laser scanning of a typical structure from the Austro-Hungarian period will be conducted, followed by detailed nonlinear analysis . The scientific contribution lies in evaluating the seismic resilience of primary schools and identifying strengthening measures mitigating future earthquake damage. Research contributes to local architectural historiography, understanding of cultural heritage from different periods, serving as a basis for guidelines on the restoration and maintenance of school buildings.
Keywords: earthquake, cultural-historical heritage, primary schools, vulnerability, mitigation of consequences
Ciljevi i naučni doprinos
Osnovni cilj ovog projekta je izraditi digitalnu seizmičku bazu podataka osnovnih škola u Kantonu Sarajevo, koja će omogućiti procjenu različitih stupnjeva oštećenja školskih objekata u zavisnosti od intenziteta zemljotresa. Posebna pažnja posvetiće se razvoju znanstveno i stručno utemeljenih preporuka za kratkoročne i srednjoročne mjere usmjerene ka smanjenju rizika od zemljotresa, ljudskih žrtava i ekonomskih gubitaka.
Naučni doprinos leži u procjeni seizmičke otpornosti osnovnih škola, te identifikaciji mjera jačanja radi smanjenja štete od budućih zemljotresa. Istraživanje pruža doprinos lokalnoj arhitektonskoj historiografiji i razumijevanju kulturnog naslijeđa iz različitih perioda, te može poslužiti kao osnova za smjernice o obnovi i održavanju školskih zgrada.
Trenutne aktivnosti projekta
U novembru 2024. godine, Univerzitet u Sarajevu – Građevinski fakultet ugostio je Vedrana Stojnovića, mag. ing. geod. i geoinf., i prof. dr. sci. Marijanu Hadzima-Nyarko. Tokom njihovog boravka održano je nekoliko radnih sastanaka, a također je izvršen obilazak terena koji je obuhvatio dio osnovnih škola u Kantonu Sarajevo.
Drugi boravak prof. dr. sci. Marijane Hadzima-Nyarko realizovan je putem CEEPUS mreže (HR-1302-04-2122-Research and Education of Environmental Risks). U sklopu ovog boravka dodatno se radilo na projektu, uključujući obilazak škola u Kantonu Sarajevo.
Glavni cilj boravka bio je koordinacija sa učesnicima projekta i rad na bazi podataka o školskim objektima, koju su studenti Univerziteta u Sarajevu-Arhitektonskog fakulteta prikupljali tokom terenskog rada. Dodatno, organizovan je sastanak sa doc. dr. sci. Senaidom Halilović-Terzić, dipl. ing. arh., kako bi se dogovorilo koji dodatni podaci trebaju biti uključeni u bazu radi obuhvata svih potrebnih informacija za procjenu oštećenosti objekata.
Baza podataka je integrisana u QGIS platformu, što omogućava efikasnu prostornu analizu i vizualizaciju seizmičkog rizika povezanog s objektima. Takođe, identifikovana je tipična austrougarska školska građevina koja je podvrgnuta laserskom skeniranju. Ovaj proces je omogućio prikupljanje preciznih podataka koji će služiti za dalju analizu i 3D modeliranje objekta, čime je značajno unapređena tačnost procjena seizmičkog rizika. Trenutno su u toku pripreme za izradu BIM modela, koji će omogućiti detaljno prostorno i strukturno planiranje.
Ovi koraci predstavljaju ključne rezultate i napredak u realizaciji ciljeva projekta.